Tips Corona

Hoe ondersteun je het immuunsysteem

We moeten zoveel mogelijk binnen blijven en veel mensen gaan opruimen, dingen doen waar ze anders nooit tijd voor hebben, worden creatief en voelen meer rust. Toch kan het gebeuren dat je last hebt van onrust, de routine mist of last hebt van stress door angst. Het letterlijk bij jezelf naar binnengaan en oude obstakels opruimen kan verlichting geven. Maar wat als dat niet lukt.

Wanneer je stresssysteem “aan” gaat, wordt het immuunsysteem stilgelegd, zo werkt ons lichaam nou eenmaal. Had je hiervoor ook al veel stress, kun je je moe of verzwakt voelen. Er zijn wat manieren, om te zorgen dat je stresssysteem ook weer uitgaat en je immuunsysteem te ondersteunen.

  • Mindfulness

Is in feite niks anders dan met volle aandacht ergens mee bezig zijn. Of het nu het drinken van een kop thee of het poetsen van de auto is. Ruik, proef, zie, voel en hoor alles wat er is en laat het binnenkomen. De kunst is om er geen oordeel over te hebben, maar gewoon te zijn. Merk je dat je afdwaalt door gedachten of sensaties, merk dat op en laat die gedachte als een wolkje wegdrijven en kom weer terug in het nu. Inmiddels is via onderzoek bewezen dat Mindfulness je immuunsysteem versterkt, dus begin gewoon, het kost niks!

  • Ademhaling

Bij stress komen we vanzelf in een hoge oppervlakkige ademhaling. Om daar weer uit te komen hoef je alleen maar bewust naar die ademhaling te gaan. Het helpt als je een hand op je hartstreek legt en een hand op je buik. Bij inademen probeer je je buik te laten bollen, dat heeft misschien even tijd nodig.

  • Oefening om te kalmeren: adem 3 tellen in door je neus en 6 tellen uit door je mond. Adem uit met een glimlach. Doe dit 3 minuten
  • Voeding

Dit is hét moment om goed naar onze eetgewoonten te kijken. Betrek je gezinsleden bij de bereiding van maaltijden en vertel over het belang van gezonde voeding. Heel veel kinderen vinden dat ontzettend leuk en het is leerzaam.

Eet zoveel mogelijk biologisch en vers. Vitamine C is belangrijk op dit moment, dus eet gevarieerd:

  • Veel koolsoorten, citrusvruchten, blauwe bessen, druiven, rode paprika, kiwi en pepertjes.
    • Paddenstoelen en champignons
    • 2 stuks fruit en 400 gr. Groenten per dag, van restjes maak je binnen no-time soep met een bouillon tabletje
    • Elke dag gezonde vetten uit koude olijfolie, vette vis (2x p.w.)matig roomboter en kokosolie, ‘handje noten, pinda’s en zaden
    • Biologisch rundvlees en gevogelte(2 x p.w.) ons systeem heeft het nodig voor allerlei processen en anders zie supplementen
    • Biologische eieren, mag elke dag
    • Drink 2 liter water, zet een kan op het aanrecht met bv verse munt of schijfjes citroen en drink 2x per dag (groene) kruidenthee, naast koffie en thee
    • Kauw elke hap 30 x en geniet vooral van je eten (mindfulness)

Gedraag je zoveel mogelijk als de oermens, ons systeem is daar nog behoorlijk op ingesteld. Het immuunsysteem werkt optimaal als je je biologische ritme volgt.

Als het lukt:

  • Eet zoveel mogelijk in 8 uur en geef je lichaam 16 uur rust.
  • Bulkdrinken, dus een aantal glazen water achter elkaar, voor een maaltijd, is heilzaam.
  • Beweeg nuchter, dus in de ochtend of ruim voor een maaltijd, niet erna. Krijg je het warm, betekent dat dat je op vetverbranding overgaat. Hierdoor worden ook toxines afgevoerd. Beweeg of sport niet meer na zonsondergang, het slaapsysteem wordt anders niet op tijd aangezet.
  • Zorg dat je 7-8 uur slaapt. Dat betekent in de avond niet teveel lampen aan en oppassen met blauw licht (PC, Telefoon en TV).
  • Begin met koud douchen, elke keer wat langer aan het einde van je wasbeurt. Het inwendige kacheltje gaat dan aan en dat is heilzaam voor allerlei processen.
  • Ons stresssysteem helpt ons bij gevaar om te vluchten, vechten of te bevriezen (in de oertijd als er een leeuw op je afkwam) en is niet ingericht om door de dag heen steeds de microstress te verwerken. Dat voortdurende “aan” staan vraagt heel veel aan bouwstoffen die eigenlijk voor de normale processen nodig zijn. Om het stresssysteem uit te zetten kun je na zo’n moment even de trap op en af rennen(vluchten) of tegen een boksbal slaan (vechten) of andere beweging kiezen als zingen en dansen , touwtje springen of naar buiten gaan. Wandelen is ontzettend goed voor je gezondheid, zeker in de natuur. Wandel liefst elke dag minimaal 30 minuten, bij voorkeur op een lege maag.
    • (Kom je niet van je stress, piekeren of angsten af, staat je stresssysteem ook continu aan. Kom dan eens langs voor een Mind Eye Power sessie.)
  • Wat je verder kunt doen:
    • Denk zoveel mogelijk aan momenten dat je iets overwonnen hebt, ga naar die herinnering en voel weer hoe je je toen voelde. Het brein kent geen verschil tussen realiteit en herinnering en zal stofjes aanmaken die je goed laten voelen.
    • Ga spelen
    • Gebruik je creativiteit. Ga iets knutselen, klussen, koken, schrijf brieven naar mensen waar je nu even niet bij op bezoek kunt etc.
    • Nieuws-vasten. Even geen nieuws volgen via radio, tv of krant, maar Mindful in het nu bezig zijn
    • Ben dankbaar. Elke ochtend als je wakker wordt en ’s avonds als je gaat slapen kun je 3 dingen benoemen (geen materiele zaken) waar je dankbaar voor bent. Laat je kinderen meedoen!
    • Geef! Ben je je huis aan het opruimen, geef dingen weg bv gratis op Marktplaats, FB marketplace. Gewoon in je voortuin zetten, of inleveren bij de Kringloopwinkel, mits dat toegestaan is volgens de richtlijnen van het bedrijf.
  • Supplementen, liefst met biologische beschikbaarheid (houd je aan de aanbevolen dosering):
    • Vit D in de maanden sptember t/m april sowieso elk jaar 50-75 mcg voor het immuunsysteem (en nog veel meer) Ivm Corona is 100 mcg een aanbevolen dosering.
    • Zink methionine (zonnebloempitten)
    • Selenenium methionine (5-10 paranoten p.d.)
    • Magnesiumbisglycinaat en citraat (en malaat) combi, altijd bij stress
    • Astragalus voor het immuunsysteem
    • B12 adenosylcobalamine en methylcobalamine – quatrefolic foliumzuur combi, zeker als je geen vlees eet

Heb je advies nodig, elke dag tussen 13 en 14 uur heb ik 5 minuten spreekuur. Je kunt in 5 minuten je vragen stellen zonder dat daar kosten aan verbonden zijn. Je kunt ook een WhatsApp sturen. 06-15167403

Terug naar informatie over Corona